vrijdag 23 maart 2012

Drie strategieën om uw productportfolio te verduurzamen

U heeft misschien een duurzaam product. Of misschien wel meer. Maar heeft u wel eens nagedacht hoe dat in uw portfolio strategie past? In grote lijnen zijn er drie verschillende strategieën die u kunt volgen om uw productportfolio te verduurzamen.
Manier 1: een uniek duurzaam product
U heeft wellicht een bestaand product assortiment, en voegt daar een duurzame variant van het product aan toe. Een assortimentsverbreding dus.
Dit is de stategie die Toyota hanteert. Naast de gewone personenauto’s zoals de Yaris, de Auris en de Avensis, en de bekende (veel verbruikende) terreinauto’s zoals de Landcruisers.
Voordeel is dat u alle marktsegmenten kunt blijven bedienen, nadeel is dat er wellicht wat af te dingen is op uw werkelijke duurzaamheid aangezien u ook nog de niet-duurzame producten vermarkt. 

Manier 2: het hele assortiment verduurzamen
U kunt er ook voor kiezen om voor uw hele assortiment, een duurzame variant te ontwikkelen. Volkswagen hanteert deze strategie bijvoorbeeld met haar Bluemotion modellen, je kunt kiezen tussen de ‘gewone’ golf en de golf bluemotion.
Voordeel is dat u over de hele linie een duurzaam imago opbouwt, echter er zit uiteraard meer werk in om al deze varianten te ontwikkelen en te vermarkten.

Manier 3: beïnvloeden van marktaandelen
Stel u heeft een nieuw duurzaam product dat eigenlijk een ‘verouderd’ niet duurzaam product vervangt. Dan zal de marktintroductie van het nieuwe product, leiden tot kannibalisatie van het marktaandeel van het oude product. Echter als het nieuwe product meer marge oplevert, is dat toch zeer interessant.
Een voorbeeld hiervan is Osram. Zij hebben (met name in de beginjaren) bewust de spaarlamp gepromoot, ten koste van het marktaandeel van gloeilampen. Maar op een spaarlamp zit ook meer marge, dus behalve milieuwinst en besparing voor de klant levert het ook een beter rendement op. Een win-win-win situatie dus.


De informatie en afbeeldingen uit dit artikel zijn ontleend aan het werk van Renee Wever, TU Delft.

1 opmerking:

  1. Interessante post.
    De drie varianten getuigen niet van een sterke focus en duiden op een visie die maar heel langzaam met de klanten mee evolueert.
    Misschien is dit wel kenmerkend voor beursgenoteerde bedrijven. Beleggers hebben voor dat bedrijf gekozen vanwege de bestaande visie en producten van het bedrijf. Een normale directie kan daar niet teveel van afwijken. Het gevolg is dat grote bedrijven zich met regelmaat laten verrassen door kleinere of nieuwe toetreders die bij gebleken succes worden overgenomen.

    BeantwoordenVerwijderen