dinsdag 18 januari 2011

Maak de businesscase sluitend

Je hebt een duurzaam idee, en wilt de wereld ermee gaan veroveren. Kijk eerst eens naar bijgaande filmpjes van Plakkies, duurzame slippers die in Zuid-Afrika geproduceerd worden.


Liefdadigheid
Plakkies is natuurlijk een heel mooi voorbeeld van een liefdadigheidsproject. Hoe deze ondernemers in staat zijn geweest om bekende ontwerpers, transporteurs, reclamebureau’s en retailers over te halen om aan dit project mee te werken zonder vergoeding. En dat verdient absoluut een pluim.
Volhoudbaarheid
Maar vanuit het oogpunt van ‘volhoudbaarheid’, wat immers in een eerdere posting van deze blog onze definitie van duurzaamheid is geworden, is het geen goed voorbeeld. Voor de deelnemende bedrijven is het economisch niet volhoudbaar om al hun business op deze manier in te richten, namelijk zonder kosten en zonder winst. Dit kun je hooguit voor 5% van je bedrijfsvoering doen. Daardoor blijft het dus liefdadigheid en geen duurzaam economisch perspectief. Om duurzaamheid te integreren in je bedrijfsvoering en van strategisch belang te maken, is het zaak om de businesscase sluitend te maken.
Businessplan op een bierviltje
Ik zie veel ondernemers die een prachtig idee hebben voor een duurzaam product, en zij slaan voortvarend aan het ontwikkelen. Maar de check op de businesscase blijft vaak achterwege. Omdat er zo in het idee geloofd wordt, of misschien omdat men liever met oogkleppen op doorgaat met wat zo leuk is, namelijk het uitwerken van het product, dan dat men bezig gaat met het uitwerken van de businesscase.
Voor mijn werk bij Syntens heb ik hiervoor Businessplan op een Bierviltje ontwikkeld, een modelletje waarmee je snel kunt toetsen of er voldoende business in een case zit. En met dit model kun je de businesscase steeds verfijnen naarmate je meer en nauwkeurigere data hebt. De mores van het model: wat zijn de kosten per product, wat zijn de opbrengsten per product, en hoeveel ga je er verkopen. Die drie bepalen of er winst gemaakt kan worden, en of de totale hoogte van de winst het rechtvaardigt om een ontwikkeltraject te starten.
Vervolgens zijn er nog diverse opstart kosten en uitgroeikosten waarmee rekening moet worden gehouden, zie daarvoor de achterzijde van het bierviltje.
Het volledige artikel over Businessplan op een Bierviltje via onderstaande link. Genoeg stof om meteen aan de slag te gaan!
Businessplan op een bierviltje artikel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten