dinsdag 7 juni 2011

De valkuil van Greenwashing

Natuurlijk wilt u, als u duurzame dingen doet, u ook naar uw (potentiele) klanten profileren als een groen bedrijf. Maar pas op voor de valkuil: u bent het vast al wel eens tegengekomen dat u een zogenaamd ‘groene’ claim tegenkwam terwijl u met uw boerenverstand al kon doorzien dat het alleen maar gebruikt is als marketingkreet. En dat wilt u natuurlijk niet zo doen.
Reputatieschade
 Er is een term voor dit ‘misbruik’: het heet greenwashing: je groener voordoen dan je bent. Het is levensgevaarlijk, niet voor uzelf maar wel voor de reputatie van uw bedrijf. Er zijn genoeg  websites en zelfs televisieprogramma’s waar dit soort misstanden aan de kaak worden gesteld. En slechte recensies met uw bedrijfsnaam erin verdwijnen nooit meer van het wereldwijde web. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard: dus het weer opbouwen van een groen imago na een greenwashing blunder is een moeizame klus.
’s Lands grootste kruidenier heeft op deze manier wel eens een steekje laten vallen, zie het filmpje in bijgaande link: http://player.omroep.nl/?aflID=10682196

Goede bedoelingen
Ik denk dat de meeste bedrijven die beweren duurzaam te zijn of duurzame producten te leveren, goede bedoelingen hebben en ook wel iets aan duurzaamheid doen. Al is het maar het gebruik van gerecycled papier. De vraag is alleen of dat wat ze doen voldoende zoden aan de dijk zet om de claim dat het een duurzaam bedrijf betreft te kunnen onderbouwen. Een leuk voorbeeld is bijgaande commercial van een soepfabrikant:

Om duurzaamheid te kunnen claimen en in uw marketing te kunnen gebruiken moet u eigenlijk aan drie voorwaarden voldoen.

Onderscheidend in de branche
Duurzaamheid wordt pas een onderscheidende factor op het moment dat je duurzamer bent dan je concurrenten. Dit betekent meteen twee dingen: namelijk dat je in de gaten moet houden wat je concurrenten doen, én dat je het nog beter moet doen. Laatst stond in ons plaatselijke sufferdje dat een garagebedrijf nu duurzaam werkte: ze hadden namelijk een olieput. Terwijl dit wettelijk verplicht is, dus niet echt iets om duurzaamheid op te claimen.
Relevant voor uw bedrijfsactiviteit
 Er is een verschil tussen  wel en niet relevante duurzaamheid. Zoals TNT enkele jaren geleden ontdekte was hun programma voor voedsel voor de derde wereld gebaseerd op liefdadigheid. Echter het terugdringen van de CO2 uitstoot (wat tegenwoordig de duurzaamheidsstrategie is) raakt aan de core business van het bedrijf en is daarmee maatschappelijk én commercieel veel interessanter. Op kleine schaal voedselhulp bieden en ondertussen op grote schaal het klimaat beïnvloeden: dat lijkt ook op windowdressing ofwel en marketingkreet.
Realistisch bij normaal gebruik
Saab heeft ooit niet mogen adverteren voor een auto die op bio-diesel rijdt, omdat biodiesel nergens verkrijgbaar is. De ‘klanten’ kunnen dus de geclaimde duurzaamheid nooit waarmaken. Ik vind hetzelfde altijd gelden voor de opmerking ‘gemaakt van recyclebaar materiaal’ op producten waarvan iedereen weet dat ze niet gescheiden worden ingezameld (en ook niet uit het huisvuil worden gefilterd). Iets maken van recyclebaar materiaal is pas duurzaam als er ook een voorziening is die organiseert dat het ook daadwerkelijk gerecycled wórdt.
Duurzaamheid gebruiken in uw marketing uitingen: doen, maar pas als u het echt kunt waarmaken met bovenstaande richtlijnen. Zodat het meer wordt dan alleen een marketingkreet.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten