dinsdag 23 november 2010

Duurzaam ondernemen is volhoudbaar ondernemen

Wat is duurzaamheid nou eigenlijk? Gaat het dan om het milieu, gaat het over energie en CO2 of juist over grondstoffen, afval en recycling? En hoe zit dat met de ‘menselijke’ factor, de ‘people’ zo u wilt uit ‘people, planet, profit’? Gaat het dus ook over de mensen die voor je werken en hoe je daarmee omgaat? Het begrip Duurzaamheid lijkt een woud, en hoe vind u de weg die u past?
Volhoudbaarheid
Als we het woord ‘duurzaamheid’ gaan vertalen naar het Zuid-Afrikaans, dan noemen ze het daar ‘volhoudbaarheid’. En deze vertaling geeft eigenlijk mooi weer waar het omgaat: en dat kan alles van bovengenoemd rijtje bevatten. Duurzaamheid is Volhoudbaarheid in de zin dat we de manier waarop we ondernemen, kunnen volhouden. Niet drie, vijf of tien jaar, maar 20, 30 of 50 jaar.
Een producent van rubberen benzineslangen voor pompstations, wil zijn product duurzaam maken. Hij gaat zich dus verdiepen in de mogelijkheden om bepaalde ingrediënten van het rubber te vervangen voor milieuvriendelijke alternatieven. Maar misschien rijden we over tien jaar wel helemaal niet meer op benzine. En kan hij dus met deze maatregel niet voorkomen dat zijn business op lange termijn niet volhoudbaar is. Als hij zich nu verdiept in de nieuwe energiesystemen voor mobiliteit, en mee-innoveert in de transitie die daar aan de gang is, heeft hij een grotere kans van overleven.
En daarmee zien we dat Duurzaam Ondernemen, eigenlijk helemaal niets anders is dan ‘gewoon goed’ ondernemen gebaseerd op het nastreven van continuïteit en groei voor het bedrijf.
Liefdadigheid of noodzaak?
Kijk eens naar bijgaand filmpje, dit is Peter Bakker van TNT in gesprek met Max Christern van Ode Magazine over duurzaamheid. Het is een langer filmpje maar graag wijs ik jullie op het fragment tussen 0:57 en 2:11, over het verschil tussen liefdadigheid en strategische noodzaak. 
Tochtstrip-niveau
Dit geeft ook meteen aan waarom deze blog ‘strategisch duurzaam’ heet en niet gewoon duurzaam. Ik ben erop uit om duurzaamheid op te pakken in een context waarin het van strategisch belang is voor de volhoudbaarheid van het bedrijf. En daarmee voorbij het niveau van liefdadigheid of ‘tochtstrips plakken’. Want het plakken van tochtstrips alleen, zal je niet weerhouden om failliet te gaan als je met de verkeerde business bezig bent. En aan duurzame failliete bedrijven hebben we immers helemaal niets.
Reduceren of innoveren
De vraag is of je wilt ‘duurzaam reduceren’, of wilt ‘duurzaam innoveren’. Wanneer je als ondernemer streeft naar groei, is het volgens mij altijd van belang om op strategisch niveau te kijken en te richten op innovatie.  Want aan het realiseren van een reductie of besparing, zit altijd een limiet. En het zijn vaak maatregelen van 'minderen' en dat geeft vaak geen energie. Aan het realiseren van groei zit in principe geen grens. Daarom geeft strategisch duurzaam innoveren vaak meer energie. En dan wordt het ook weer 'ondernemen'.
Urgentie
Hoe zit dat voor u? Waarom is duurzaamheid voor uw bedrijf belangrijk? En hoe urgent is het dat u duurzaam gaat ondernemen? Die urgentie is voor ieder bedrijf anders en bepaalt dus ook of u nu snel moet handelen of dat u nog wel een poosje op de oude manier door kunt gaan.  Welke transities vinden er plaats in uw sector? Wat zijn de veranderende wensen van uw klanten? Wat doet de concurrentie? Wat doet de publieke opinie? Denk eens na over de volhoudbaarheid van uw bedrijf op de lange termijn en welke grote vraagstukken daarbij een rol spelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten