Duurzaamheid is een beetje een eng containerbegrip aan het worden. Zoals kwaliteit dat ook is, of flexibiliteit. Iedereen heeft een eigen beeld en interpretatie hierbij. Het is goed om je bewust te zijn dat jouw klant, of degene tegen wie je praat, misschien met een heel andere bril naar het thema kijkt dan jij als het heeft over Duurzaam Ondernemen gaat. En dat het dus zomaar kan gebeuren dat jullie langs elkaar heen praten.
Cradle to Cradle versus de energie- en CO2 benadering.
De Cradle to Cradle filosofie (C2C) heeft het uitgangspunt dat de grootste schaarste zit in grondstoffen. Energie, zo is het pleidooi, is niet echt een probleem want we ontvangen in 1 uur zonlicht meer energie op aarde dan we in een maand kunnen gebruiken. C2C focust zich dus helemaal op het sluiten van de kringloop van grondstoffen. Grondstoffen zijn namelijk wel eindig en met de toenemende welvaart wordt de druk op grondstoffen steeds hoger. Kijk maar naar de explosieve prijsstijgingen in metalen de afgelopen jaren. Meer informatie over C2C op www.cradletocradle.nl; www.epea.com en www.letscradle.nl.
De energie en CO2 benadering zien het grootste probleem in het veranderende klimaat. Deze benadering richt zich daardoor op de fossiele energieproductie, die leidt tot een hogere uitstoot van broeikasgassen zoals CO2. Deze benadering richt zich in eerste instantie op het verminderen van het energieverbruik, en verder op het toepassen van zoveel mogelijk ‘groene’ energie. op te wekken. En uiteraard het verbruik van energie te verminderen. Meer informatie over het besparen van energie voor bedrijven: www.energiecentrum.nl
Verschil tussen regio’s en tijd
Begin jaren 90 was er ook een periode lang veel aandacht voor milieuproblematiek. Dat richtte zich toen voornamelijk op materiaalgebruik, verpakkingen en recycling. Nu, in 2010, hebben we het als we het over duurzaamheid hebben, meestal over energie en CO2.
In Nederland is historisch gezien veel aandacht voor de kwaliteit van het water als milieu-issue, in Zwitserland, dat veel productiebossen kent, gaat de discussie vooral over duurzame bosbouw en houtkap. Weet dus dat er een hele andere duurzaamheidsbril op de neus kan staan als je met een ander land zaken doet.
Planet of People –bril
Enkele weken geleden was ik te gast bij een gemeente, waar werd gesproken over duurzaam inkopen en aanbesteden. Voor mij was het een eye-opener dat zij nauwelijks redeneerden vanuit milieu (planet) problematiek, maar vooral vanuit de benadering hoeveel mensen ‘met een afstand tot de arbeidsmarkt’ er aan het werk gebracht of gehouden konden worden. Dat heet Social Return on Investment (SROI) en slaat twee vliegen in één klap: minder mensen in sociale regelingen en daardoor duurzamer op het aspect ‘people’. Kom je als producent bij een klant die door deze bril naar duurzaamheid kijkt, en jij richt je helemaal op het verminderen van emissies en afval, dan zit je toch mooi langs elkaar heen te praten.
En dan is er nog de interpretatie van duurzaamheid die uitgaat van kleinschaligheid, biologisch, uit de regio, zet maar het ‘streekproduct’. Een benadering waarbij het uitoefenen van invloed op zowel ‘planet’ als ‘people’ met name wordt bereikt door op lokaal niveau maatregelen te nemen.
Duur of slecht
En dan zijn er nog erg veel andere manieren om het woord duurzaam te interpreteren. Veel mensen horen bijvoorbeeld het woord ‘duur’. Stel u voor dat u een printercartridge wilt kopen, er staat een origineel en een ‘eco-compatible’ versie. Ze garanderen dat ze dezelfde kwaliteit hebben als het origineel. Waarschijnlijk denk je dan dat de eco versie duurder is. Andersom werkt het ook zo: als de eco-compatible cartridge gelijk geprijsd zou zijn aan het origineel, wat denk je dan? Inderdaad, ‘dan is hij waarschijnlijk minder goed’. Er zijn dus nog veel vooroordelen over duurzame producten dat ze of slechter, of duurder zullen zijn.
Duurzaam is lekker
Tenslotte sluit ik af met een grappig filmpje: een wel heel andere opvatting van wat duurzaam betekent.
Zo zie je maar: gebruik het woord duurzaam en je weet nooit waar een ander precies aan denkt. De tip: Vraag wat de klant onder duurzaam verstaat, en licht toe wat je er zelf onder verstaat. Zodat jullie door dezelfde bril kunnen kijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten