woensdag 8 december 2010

Hoe ambitieus bent u als het gaat om duurzaamheid?

Geen doel wordt gehaald zonder ambitie. Duurzaamheid wordt niet bereikt als je het niet belangrijk vindt. Maar hoe belangrijk vind je het eigenlijk? Hoe ver wil je gaan, en wanneer ben je tevreden?
In onderstaande piramide onderscheiden we zes ambitieniveau’s voor Duurzaam ondernemen.

1.       Veel ondernemers horen in het woord ‘duurzaam’ vooral het deel ‘duur’. Bijvoorbeeld in de chemische industrie of de oppervlaktetechniek (galvaniseren, coaten en dergelijke) kan het voldoen aan de wet- en regelgeving heel kostbaar zijn. Niet zelden komt het bovendien voor dat regelgeving van rijk, provincie en gemeente of waterschap strijdig is met elkaar en dat de ondernemer dus al zijn energie nodig heeft om alleen al dit onderste niveau te halen.

2.       Gelukkig is het voor veel bedrijven ook mogelijk om, met het besparen van energie, materialen en kilometers, ook de kosten te reduceren. Dit is dus het eerste niveau waarop er met duurzaamheid geld verdiend kan worden: namelijk door te besparen. Besparen is vaak heel makkelijk door een aantal quick wins in te voeren, bijvoorbeeld automatische lichtschakelaars, goede afstelling van de airco, repareren van lekken in de perslucht en dergelijke. Dit is voor ieder bedrijf haalbaar maar zit nog op het niveau van reduceren.  

3.       Het wordt nog interessanter als er geld kan worden verdiend door de concurrentiepositie van je bedrijf te verbeteren. Bijvoorbeeld door de levensduur van je product langer te maken, of een lager service-interval. Hiermee maak je eigenlijk aantrekkelijker product, en wat bovendien een duurzaam voordeel heeft. Nu komen we op het niveau van Duurzaam Innoveren. Bijvoorbeeld de auto-industrie profiteert op dit moment behoorlijk van de hoge brandstofprijzen en het afschaffen van BPM en wegenbelasting op zuinige auto’s. Hiermee worden de gebruikskosten van deze auto’s zoveel lager, dat vroegtijdig inruilen loont.

4.       In toenemende mate kom ik ondernemers tegen ( en iedereen die deze blog leest hoort daar denk ik bij) die duurzaamheid belangrijk vinden vanuit een persoonlijke overtuiging. Een overtuiging dat we de wereld beter achter moeten laten dan hoe we haar hebben aangetroffen. Of omdat het veel positieve energie geeft om iets ‘goeds’ te doen.  Ben je zo’n ondernemer? Dan is het tijd om door te stomen naar niveau 5….

5.       … Zorg dat het niet alleen bij jouw persoonlijke ‘hobby’ blijft, maar integreer het in het bedrijf. Dus ontwikkel niet één duurzaam product. Maar stel een productstrategie voor waarin duurzaamheid is geïntegreerd. Motiveer medewerkers om mee te doen. Geef iedereen een taak en verantwoordelijkheid in duurzamer gedrag en bedrijfsvoering. Verhoog het kennisniveau over duurzaamheid. Gebruik het in de marketing. Allemaal zaken die borgen dat als je morgen onder de tram loopt, dat het bedrijf dan op een duurzame manier verder gaat.

6.       De hoogste ambitie die je kunt hebben is de ambitie om een ‘lichtend voorbeeld’ te worden voor collega’s, een ijkpunt voor duurzaam ondernemen. Een voorbeeldfunctie in de sector, zo’n bedrijf waarover geschreven wordt en waarvan de directeur als spreker wordt gevraagd bij Duurzaamheids seminars. Je begrijpt: hoe meer bedrijven duurzaam gaan ondernemen hoe moeilijker dit wordt dus hoe uitdagender de ambitie! Voorbeeld van zo’n bedrijf is bijvoorbeeld tapijtfabrikant Desso, die met Cradle to Cradle echt het spel in de sector heeft veranderd en een nieuwe meetlat heeft neergelegd.
Bekijk ook eens bijgaand filmpje van viswinkel Fishes. Hij begon zijn bedrijf vanuit de wens om een beter product te leveren (niveau 3) en is al snel vanuit zijn persoonlijke overtuiging (4) doorgestoomd naar niveau 6: een ondernemer met die hoogste ambitie en een voorbeeld in de sector.

Hoe zit dat voor u? Hoe hoog is uw ambitie? Wat wilt u bereiken door duurzamer te ondernemen?


1 opmerking: