vrijdag 19 november 2010

Duurzaamheid: van bedreiging naar kans

Van bedreiging naar kans
Drie weken geleden was ik op bezoek bij een ondernemer die zuchtend achter zijn bureau zat: "mevrouw Verbakel, dat duurzaamheid, we moeten er wat mee maar ik weet niet hoe en wat. Kunt u mij helpen?" 
Deze ondernemer zag duurzaamheid als een vervelende, energieslurpende taak op zijn 'klusjeslijst' en zag nog niet de kans die het kan bieden. In deze blog wil ik u laten zien hoe u vanuit verschillende invalshoeken op zoek kunt naar deze kans.
Ik geef graag een voorbeeld van een ander bedrijf dat een bedreiging heeft weten om te zetten naar een kans: Studio 100. 
Draagvlak bij je publiek
Studio 100 is het entertainment bedrijf achter o.a. Kabouter plop en K3. U kent het misschien als u kinderen heeft. Zij kregen te maken met een calamiteit: één van de meisjes van K3 werd zwanger en wilde ermee stoppen. Je kunt dan verdergaan met twee meisjes, maar dat zou niet heel goed zijn voor de populariteit van de band. Je kunt ook een nieuw meisje erbij zetten, maar daar heeft het publiek nog geen binding mee dus dat zou ook al niet echt helpen voor de populariteit, die toch al aan het afnemen was, en daarmee de omzet. Zij hebben deze bedreiging echter veranderd in een kans.
Om K3 weer op sterkte te krijgen organiseerden ze een tv programma ‘K2 zoekt K3’ waarbij de kijkers een stem kregen in wie de nieuwe kandidate moest worden. Het werd een talentenjacht. Behalve enorme kijkcijfers, had de nieuwe K (Joske) direct fans en draagvlak! K3 steeg in populariteit en de omzet nam toe.
Dit is een mooi voorbeeld hoe je met creativiteit een bedreiging kunt omzetten in een kans, als je maar 'out of the box' durft te denken.
Een nieuwe manier van communiceren
Nog een voorbeeld, maar dan uit de duurzame hoek. Waar denkt u aan bij reclame voor wasmiddelen? Precies. Nu nog schoner, vlek op vlek, diep in de vezels…  Maar bekijkt u dit filmpje eens waarin Omo haar nieuwe duurzame wasmiddel aanprijst.
Heeft u het woord schoon gehoord? of het woord vlek? of vezels? Blijkbaar gaat het niet meer over de primaire functionaliteit maar om de meerwaarde van duurzaamheid.
Toename van omzet en winst
Het grappige is: Omo profileert zich duurzaam met dit filmpje door de helft van de verpakking, de helft van het water, de helft van de kilometers.... maar betaalt u ook de helft voor dit wasmiddel? Nee! U betaalt hetzelfde. Dus waar Omo bespaart op verpakking en kilometers, wordt de winst hoger. 
Nog grappiger: dit flesje gaat in principe evenveel wasbeurten mee als een grote fles. Maar dan moet de consument wel goed doseren. En er is altijd een groep die gewoon de halve wasbol vol doet... en deze zullen dus meer gaan betalen per wasbeurt. Een verhoging van de omzet dus. En dat is dan toch weer slim verdiend!
En zo ziet u hoe een duurzamer product, met een duurzame marketingcampagne, kan leiden tot een verhoging van de omzet en winst. Hoe van een bedreiging een kans kan worden gemaakt.
De ondernemer waar ik was veerde op, raakte geinspireerd, maar zag nog niet direct hoe hij dat zelf kon toepassen in zijn bedrijf. Daarover kan hij eens rustig nadenken en in de volgende blog kom ik terug met nieuwe inspiratie.

1 opmerking:

  1. Goeie Blog!
    Ik hoop dat de inhoud van dit product enigszins klopt. Anders gaat het product nog de geschiedenis in als klassieker van letterlijk "greenwashing".
    Geloofwaardigheid moet je met je producten en diensten zorgvuldig opbouwen en hier kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Hoe lang is het geleden dat Unilever voor de duurzaamheid het chloor uit de Glorix verving? Of zit het chloor er nog steeds in? En worden wij in dezelfde sfeer nog steeds overtuigd hoe fijn het is om juist met extra dikke chloor te reinigen "om je kinderen te beschermen"? Schandelijke bangmakerij was dat. Schade aan milieu en risico van onwel worden was minder ernstig dan de illusie van bacteriën doden.
    Grote merken zijn mooi want ze hebben iets te verliezen als ze het verkeerd doen. Grote merken hebben ook de kracht om in een sector duurzaamheidsnormen te stellen. Dus Unilever zet em op!!! ook voor je andere producten en houdt het geloofwaardig.

    BeantwoordenVerwijderen